10 lipca w Centrum Partnerstwa Społecznego Dialog miało się odbyć się plenarne posiedzenie Rady Dialogu Społecznego. W porządku obrad przewidziano debaty o założeniach projektu budżetu państwa na rok 2018, propozycji średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2018 i propozycji wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę na rok 2018. Z powodu braku kworum (nieobecność części pracodawców), posiedzenie Rady zostało zerwane.
Opócz debat mających kluczowe znaczenie dla milionów pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach i w państwowej sferze budżetowej, przewidywano podjęcie szeregu uchwał strony pracowników i pracodawców RDS:
- w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej. Strony pozytywnie oceniają kierunek zmian zaproponowanych w projekcie ustawy. Wskazują jednak na wątpliwości związane z proponowanymi zapisami, w szczególności dotyczące pomocy publicznej, a także na brak w projekcie rozwiązań istotnych z punktu widzenia poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej;
- w sprawie konieczności zmiany zasad zarządzania mieniem państwowym. Strona społeczna przypomina stronie rządowej, jako sygnatariuszowi „Paktu o przedsiębiorstwie państwowym w trakcie przekształcenia", podpisanego w 1993 roku z największymi centralami związkowymi i organizacjami pracodawców, że dokument ten wciąż obowiązuje. Jego postanowienia gwarantują pracownikom niczym nieskrępowane prawo wyboru swoich przedstawicieli do organów statutowych podmiotów z udziałem Skarbu Państwa, co w historii polskiej prywatyzacji nigdy nie było kwestionowane. W związku tym, nabyte przez pracowników prawo do współdecydowania o sposobie zarządzania przedsiębiorstwem nie powinno być w żaden sposób ograniczane;
- w sprawie ciągłości operacyjnej baz danych NFZ. W związku z zapowiedzią stworzenia Narodowej Służby Zdrowia oraz planowaną likwidacją NFZ, strony podkreślają konieczność zachowania zawartości, integralności i ciągłości operacyjnej realizowanej w ramach baz danych NFZ – w tym wykorzystanie kompetencji zatrudnionych kadr, dostępnych zasobów oraz działających rozwiązań informatycznych;
- w sprawie koordynacji prac w zakresie IT oraz regulacji dotyczących NFZ. Strony wskazują na problem niepełnej koordynacji między projektami reform oraz projektami infrastrukturalnymi realizowanymi obecnie przez rząd w obszarze zdrowia i cyfryzacji;
- w sprawie raportowania po wejściu w życie tzw. sieci szpitali oraz kontynuacji zadań sprawozdawczych NFZ w ramach nowego systemu. Strony podkreślają konieczność uwzględnienia w przepisach szczegółowych wprowadzających w życie tzw. sieć szpitali, rozwiązań, które zapewnią ciągłość i spójność standardu raportowania zrealizowanych procedur medycznych oraz kompletność danych. Jednocześnie podkreślają konieczność starannego zaplanowania procesu przejścia na nowy system sprawozdawczy. Merytorycznie uzasadnione byłoby zatem, aby pełna likwidacja aktualnie istniejących struktur NFZ nastąpiła dopiero po skutecznym uruchomieniu docelowego systemu sprawozdawczego;
Strony miały poddać pod głosowanie treść informacji dla Wojewódzkich Rad Dialogu Społecznego w odpowiedzi na stanowiska przekazane do Rady Dialogu Społecznego i przedstawić propozycję zapytania kierowanego do Ministra Zdrowia o sposób sfinansowania zaległości Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w stosunku do dostawców usług oraz towarów dostarczanych w oparciu o ustawę zamówienia publiczne. Przewidywano także podjęcie uchwały w sprawie rządowego projektu ustawy z 12 maja 2017, o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (podzielona płatność w podatku VAT).
Rada miała także rozpatrzyć wniosek ZP-BCC dotyczący powołania doraźnego Zespołu dla rozpatrzenia projektu Kodeksu Urbanistyczno-Budowlanego.
BP OPZZ